
En reise i Rolexens historie
Hans Wilsdorf var overbevist om menneskets evne til å skape nye ting og strekke seg mot nye mål.
Utgitt den 09/04/2024


Arven fra Datejust
Over 100 år etter at merket ble skapt, er grunnleggerens filosofi mer sentral enn noensinne, fra produksjonen av klokkene til selskapets engasjement over hele verden.
«Motstanden jeg møtte, virket uoverkommelig.»
Helt siden begynnelsen har Rolex vært kjent for å strebe etter det perfekte og å flytte grensene for prestasjoner.
Kun det beste er godt nok


Ved overgangen til det 20. århundre var en gründer i London like ved å lykkes. Målet hans? Å introdusere datidens urmakerverden for en foreløpig ukjent urskivesignatur – Rolex. Navnet så dagens lys i 1908, og i løpet av noen få tiår skulle det bli et av verdens mest anerkjente varemerker. Som Hans Wilsdorf skrev i sine memoarer om selskapets første år, virket motstanden han møtte i starten uoverkommelige.


Gründeren hadde ikke mye å rutte med i begynnelsen, men han hadde noen uvurderlige egenskaper, nemlig visjoner, utholdenhet og en unik arbeidsevne. Hans ble foreldreløs i en alder av 12 år. Besluttsomheten var det eneste han hadde for å overvinne utfordringer, og likevel skulle han finne opp verdens første vanntette, selvtrekkende armbåndsur med Perpetual-rotor – en klokke som har blitt selve målestokken for kvalitet og prestisje.


«For komplisert, for skjør, uegnet» – armbåndsuret ble møtt med mye skepsis. Hans stolte imidlertid på sine egne verdier, og klarte å nå målet om å etablere Rolex-klokken – Oyster Perpetual – som prototypen for vanntette klokker; den var presis, robust og tålte alt. Men han var ikke bare en visjonær som ga Rolex-klokkene deres grunnleggende tekniske og estetiske egenskaper. Den konstante strebingen etter det perfekte gikk hånd i hånd med en ektefølt sjenerøsitet og urokkelig tro på potensialet i mennesker.


Et ekspertfellesskap
Som et integrert og uavhengig selskap har Rolex produksjonsressurser som omfatter et bredt spekter av ferdigheter og kunnskap. Urmakere, ingeniører, designere og andre spesialister samarbeider tett gjennom hele prosessen, fra design til produksjon av klokkene. Rolex’ selskapskultur er fremfor alt basert på menneskelige verdier, og varemerkets mange aktiviteter har fokus på både ekspertise og sosiale ferdigheter.
Rolex ansetter fagfolk innen en rekke yrker, og selskapets ryggrad er de ansatte, som er eksperter på sine felt. Selskapet har full kontroll over de essensielle komponentene, fra støping av gullegeringer, til maskinering, behandling og montering av urverket, urkassen, urskiven og lenken, for ikke å glemme innfatting av edelstenene. Denne kunnskapen er også gjort tilgjengelig over hele verden, takket være et eksepsjonelt servicenettverk.
Rolex ansetter fagfolk innen en rekke yrker, og selskapets ryggrad er de ansatte, som er eksperter på sine felt. Selskapet har full kontroll over de essensielle komponentene, fra støping av gullegeringer, til maskinering, behandling og montering av urverket, urkassen, urskiven og lenken, for ikke å glemme innfatting av edelstenene. Denne kunnskapen er også gjort tilgjengelig over hele verden, takket være et eksepsjonelt servicenettverk.


For å sikre at varemerkets ekspertise føres videre i fremtiden, har Rolex sitt eget, unike opplæringssenter som er dedikert til streben etter perfeksjon og utvikling av de ansatte. Senteret, som ligger i Genève, gir opplæring til ansatte og lærlinger. Rolex ønsker å videreføre stoltheten over ferdigheter og kunnskap til yngre generasjoner.


En klokke som skiller seg ut
Oyster Perpetual-kolleksjonen ble bygget på suksessen til den originale Oyster-modellen, som ble patentert og lansert i 1926. Som verdens første vanntette armbåndsur spilte modellen en fremtredende rolle i utviklingen av moderne klokker. Opp gjennom årene ble Oyster-navnet knyttet til mange andre innovasjoner – blant annet selvtrekking med Perpetual-rotoren (1931) – som definerte identiteten til modellene i kolleksjonen og hamret ut Rolex’ rykte for perfeksjon, der noen av hjørnesteinene er kronometrisk presisjon og pålitelighet.


Oyster utviklet seg gradvis til en kolleksjon av klokker som innlemmet nye funksjoner og innovativ teknologi. Alle modellene deler grunnleggende egenskaper og en sterk visuell identitet. I dag består kolleksjonen av 12 serier, delt inn i to kategorier: Classic-klokker som Datejust og Day-Date, og Professional-klokker som Explorer og GMT-Master II.
Som armbåndsurets pionerer er Rolex opphav til et utall viktige nyskapninger i urmakerbransjen, og selskapet har registrert over 600 patenter i løpet av sin historie.
Som armbåndsurets pionerer er Rolex opphav til et utall viktige nyskapninger i urmakerbransjen, og selskapet har registrert over 600 patenter i løpet av sin historie.

